Norwegia aktywnie. Loen Skylif – nowa atrakcja Fiordów Norwegii

Norwegia bez wątpienia jest krajem górzystym, w którym każdy fan trekkingu znajdzie coś dla siebie – od tras łatwych, spacerowych, poprzez średnio trudne, do szlaków, na których potrzebny jest specjalistyczny sprzęt. Dodatkowo góry przyciągają amatorów różnych sportów, od trekkingu, przez narty, rowery górskie, biegi przełajowe. W miejscości Loen, położonej nad wschodnią odnogą Nordfjordu, w regionie Sogn og Fjordane znajduje się najbardziej znana norweska via ferrata, czyli górska trasa wspinaczkowa z wbudowanymi w skały linami i spektakularnym mostem wiszącym o długości 120 m. Jest to najdłuższy most na trasie wspinaczkowej w Europie. Dla tych, którzy mają lęk wysokości i nie wyobrażają sobie przejścia nad przepaścią już 20 maja 2017 roku zostanie otwarta nowa możliwość – zacznie kursować Loen Skylift, czyli nowoczesna kolejka górska.

Kolejka Loen staruje w pobliżu brzegu fiordu, natomiast stacja górna jest opodal wierzchołka Hoven (1011 m n.p.m.). Mimo dużej różnicy wysokości, podróż wagonikiem zajmie zaledwie 5 minut. Oprócz przepięknej panoramy, emocji dostarczy sama jazda – Loen Skylift należy bowiem do najbardziej stromo poprowadzonych na świecie. Na górnej stacji znajdziemy restaurację ze spektakularnym widokiem na fiord i górską okolicę. Nowa inwestycja uczyni z Loen ośrodek całorocznej, aktywnej turystyki. Dzięki kolejce, szlaki trekkingowe, w tym trasa na popularny szczyt Skåla, będą dostępne dla szerokiego grona turystów, skorzystają także miłośnicy kolarstwa górskiego, narciarze uprawiający skitouring. Amatorzy wspinaczki będą mogli po 6,7 godzinnej wędrówce na szczyt Hoven zjechać wygodną kolejką i odpocząć po wysiłkowej trasie. Każdy kto ma ukończone 12 lat, dobrą kondycję, doświadczenie górskie i nie ma lęku wysokości powinien spróbować swoich sił na via ferracie. Trasa jest świetnie zabezpieczona, w Loen Active można wypożyczyć sprzęt tj. uprząż i kask, skorzystać z usług przewodnika. Po pokonaniu widokowej trasy zboczem góry, z której roztaczają się widoki na fiord i lodowiec na wysokości 750 m dochodzimy do otwartego w 2013 roku najdłuższego przy via ferracie mostu wiszącego w Europie.  Widok z niego – jeśli ktoś zdoła się tam zatrzymać – jest imponujący -  wody Hundvikfjord i turkusowe jezioro Lovatnet i skalne zbocza dookoła. 

Koszt budowy nowej kolejki wyniósł około 250 milionów koron norweskich, co lokuje Loen Skylift w gronie najdroższych inwestycji turystycznych w Fiordach Norwegii w ostatnich latach. Cena wjazdu bądź zjazdu zaczyna się od 120 NOK (dzieci do lat 15) i 320 NOK dorośli.

Region Sogn og Fjordane z  najdłuższym i najbardziej znanym fiordem w Norwegii Sognefjord jest doskonałym miejsce do tego, żeby zrozumieć, dlaczego Norwegia znana jest w świecie jako "kraina fiordów". Jeśli planujemy dłuższe zwiedzanie warto rozważyć podróżowanie po Norwegii własnym samochodem, zabranie jedzenia, sprzętu turystycznego, oszczędzimy w ten sposób sporo pieniędzy. Najszybsza trasa samochodowa do Loen prowadzi przez Niemcy i Danię. Ostatni jej etap to rejs z noclegiem na promie wycieczkowym MS Stavangerfjord lub MS Bergensfjord, który codziennie wieczorem wypływa z duńskiego Hirtshals do Bergen „Bramy do Fiordów Norwegii”. Z Bergen do Loen prowadzi malownicza trasa właśnie przez Sognefjord. Za rejs Fjord Line w jedną stronę dla czterech osób z samochodem i fotelami lotniczymi zapłacimy w promocji ok 550 zł (123 euro). Dodając szacunkowe koszty paliwa, do Loen dojedziemy za niecałe 350 zł od osoby.

Fjord Line Polska
Fjord Line jest nowoczesną firmą żeglugową oferującą komfortowe połączenia promowe z Danii do Norwegii. Armator, po odnowieniu tonażu i poszerzeniu oferty o rejsy ze Szwecji do Norwegii z sukcesem umacnia pozycję na rynku. Dwa ekologiczne promy wycieczkowe armatora: MS Stavangerfjord i MS Bergensfjord, które rozpoczęły rejsy w 2013 i 2014 roku, są jednymi z najnowocześniejszych i najbardziej innowacyjnych w całej Skandynawii. Oba statki codziennie obsługują szlak morski pomiędzy portem Hirtshals w Danii, a regionem Fiordów Norwegii - Bergen i Stavanger oraz pomiędzy Hirtshals, a Langesund położonym dwie godziny od Oslo. Kadłuby promów powstały w Stoczni Gdańsk.

20 czerwca 2014 roku Fjord Line dodał do oferty rejsy z Sandefjord do Strömstad. Od tego czasu całkowicie zmodernizowany statek MS Oslofjord codziennie zapewnia dwie okrężne przeprawy na trasie Szwecja - Norwegia.Dodatkowo, w przedłużonym sezonie letnim, szybkobieżny katamaran HSC Fjord Cat obsługuję ekspresową linię łączącą Hirtshals i norweski Kristiansand.   

Oprócz ruchu pasażerskiego, Fjord Line realizuje zlecenia w zakresie transportu różnego rodzaju pojazdów ciężarowych i towarów, czym zajmują się oddziały cargo na terenie Norwegii i Danii.

Fjord Line został założony w 1993 roku. Armator aktualnie zatrudnia 600 osób na morzu oraz 170 pracowników w biurach w Skandynawii, Niemczech, Holandii i Polsce, gdzie w 2015 otworzył swój oddział. Dodatkowo, w sezonie kwiecień – wrzesień liczba pracowników zwiększa się o 150 osób. Firma jest notowana na giełdzie w Oslo.