Jak radzą sobie producenci lodów poza letnim sezonem?

Największa sprzedaż lodów, bo około 80 proc., przypada na okres wiosenno-letni. Z tego względu ich produkcja jest wtedy największa. Później spożycie spada. Dla producentów nastaje czas zbierania badań dotyczących sprzedaży, analizy informacji oraz planowania kolejnego sezonu.

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego produkcja lodów w 2016 roku wyniosła 2,890 miliona hektolitrów. W porównaniu z 2015 rokiem, wytwarzanie wzrosło o 7,1 proc. W 2012 roku było to 2,485 miliona hektolitrów.

Popyt na lody jest oczywiście największy latem. Okazuje się jednak, że dla producentów z branży lodziarskiej marzeniem nie jest upalny okres. - Idealna pogoda to przyjemne, słoneczne dni z umiarkowaną, letnią temperaturą w granicach 22-23 stopni Celsjusza – mówi Piotr Gąsiorowski, Dyrektor Marketingu PPL Koral, właściciela marki Bracia Koral – Lody Jak Dawniej.

Po lecie sprzedaż maleje

W okresie jesienno-zimowym, spożycie zimnych deserów spada, szczególnie w kategorii lodów impulsowych, czyli tych po które sięgamy w wyniku bardzo spontanicznej decyzji. – Mniejszą sezonowość i wahania sprzedaży obserwuje się w przypadku lodów familijnych i sektora HoReCa. Lody marki Bracia Koral można spotkać nie tylko w tradycyjnych punktach sprzedaży, ale coraz to szerzej w restauracjach, cafeteriach oraz hotelach na terenie całej Polski. Mimo iż zimne desery na patyku, w rożku czy kubku są najczęściej kupowane w czasie wiosenno-letnim, podczas chłodnych dni konsumenci coraz częściej sięgają po lody dostępne np. w kafeteriach, przechadzając się powiedzmy po galeriach handlowych czy też w czasie drogi do kina – dodaje Gąsiorowski z PPL Koral.

Poza sezonem letnim

Czym zajmują się producenci po zakończeniu zasadniczego sezonu? Analizują działania i wyniki odnotowane w pozostałej części roku, a także planują nowe działania i strategie. Każdy producent dąży do opracowania nowości na kolejny sezon, poprzedzonego zbieraniem informacji, analizą danych oraz nieustanną obserwacją zachodzących w krajach zachodnich trendów. – Aktualnie poprzeczka jest wysoko podniesiona, konsumenci doceniają nie tylko wysoką jakość samego produktu, uważnie zapoznając się z widocznym na etykiecie tekstem, a także estetykę, funkcjonalność i bezpieczeństwo opakowania. Po upływie tegorocznego sezonu możemy dojść do wniosku, że Polacy coraz bardziej doceniają lody premium skomponowane z najlepszych i starannie wyselekcjonowanych składników pochodzących od najbardziej kompetentnych dostawców – uzupełnia Piotr Gąsiorowski.

Zwiększanie świadomości

Podczas gdy w ciągu roku Polacy zjadają ponad 4 litry lodów, w chłodnej Skandynawii spożywają ich ponad trzy razy więcej. Przy tym Finowie są jednymi z największych w Europie konsumentów lodów. Chociaż od kilku lat obserwuje się w Polsce zwiększony popyt na lody, wciąż nam daleko do największych światowych rynków i wzrostu sprzedaży lodów w zimie. Ich producenci od wielu lat zastanawiają się, jak zachęcić Polaków do zajadania się zimnymi deserami w tym okresie. Jeden ze sposobów polega na uświadamianiu, że tak naprawdę jedzenie lodów podczas chłodnych dni jest… zdrowe! Różnica temperatur pomiędzy otoczeniem, a gardłem jest wówczas najmniejsza. Podczas jedzenia lodów latem, temperatura powietrza jest zazwyczaj wysoka, wynosi około 25 st. C. Lody do najcieplejszych przekąsek nie należą, dlatego różnica temperatur jest duża. Zdarza się, że smakosze zimnych deserów doprowadzają wówczas swoje gardło do wychłodzenia. Z tego powodu tak często łapiemy latem anginę.  Zimą ryzyko infekcji gardła zmniejsza się.

Marka Bracia Koral - Lody Jak Dawniej zadebiutowała na rynku w sezonie 2014 z okazji jubileuszu 35-lecia działalności Przedsiębiorstwa Produkcji Lodów Koral. Obecnie w portfolio marki dostępnych jest przeszło 50 produktów - oferta obejmuje zarówno lody impulsowe, familijne jak i lody na gałki do segmentu HoReCa. Systematycznie i znacząco zwiększając udziały w rynku, marka Bracia Koral - Lody Jak Dawniej oferuje konsumentom oryginalne kompozycje smakowe przygotowywane z najwyższej jakości surowców opartych na specjalnie wyselekcjonowanych recepturach. Puszysta śmietanka, prawdziwe masło, najlepszej jakości kakao, belgijska czekolada, najwyższej klasy bakalie oraz porcje świeżych i soczystych owoców to składniki, dzięki którym lody Bracia Koral choć tworzone dziś, smakują jak dawniej.