Pracownicy delegowani: co może czekać firmy transportowe?

Rada Unii Europejskiej zajęła stanowisko w sprawie pracowników delegowanych. Polska odniosła porażkę, domagając się, by dyrektywa nie skupiała się bezpośrednio na transporcie. Jakie mogą być skutki tych postanowień? Ocenia Paweł Wloczek, Dyrektor Zarządzający WebEye Polska.

Według obecnych przepisów, delegowany pracownik powinien otrzymywać przynajmniej minimalną pensję obowiązującą w kraju, do którego przyjeżdża. Wymaga się przy tym, by składki socjalne były odprowadzane w państwie, z którego przybywa. Nowe zmiany w przepisach przewidują wypłatę takiego samego wynagrodzenia, jakie jest zapewniane lokalnym pracownikom.

Pogorszy się pozycja firm transportowych

- Zmiana przepisów może uderzyć w interesy gospodarcze naszego kraju, polskie firmy transportowe oraz koncerny, które delegują najwięcej pracowników do państw Unii. Zapewne minie wiele czasu, zanim podmioty delegujące pracowników odnajdą się w zawiłościach prawnych nowej dyrektywy. Przyjęte stanowisko zakłada, że państwa wchodzące w skład Unii Europejskiej będą miały trzy lata na wdrożenie nowych przepisów, a firmy otrzymają 4 lata na dostosowanie się do nich, jednak nie możemy wykluczyć zbędnego zamieszania wokół zmian czy większej biurokracji, której już teraz jest sporo – ocenia Paweł Wloczek, Dyrektor Zarządzający WebEye Polska, czołowego dostawcy aplikacji telematycznych.

- Niewykluczone, że po wejściu w życie nowych przepisów pogorszy się pozycja polskich przedsiębiorców na rynku europejskim. Oferta rodzimych przewoźników może przestać być konkurencyjna w porównaniu z zachodnimi firmami transportowymi – dodaje przedstawiciel WebEye.

Polska, dążąc do kompromisu w wypracowaniu ostatecznego kształtu dyrektywy, nie była osamotniona. Podobnie jak nasz kraj głosowały Węgry, Litwa, Łotwa czy Wielka Brytania, które opowiedziały się przeciwko zmianom lub wstrzymały się od głosu. Po uzgodnieniach unijnych krajów stanowisko powinien teraz zająć Parlament Europejski.

WebEye to czołowy dostawca aplikacji telematycznych, za pomocą których ułatwia swoim partnerom przewozowym, spedycyjnym i logistycznym efektywną organizację pracy. Usługi WebEye są nastawione m.in. na analizę parametrów eksploatacyjnych pojazdów, szybką komunikację oraz zmniejszenie ilości zużytego paliwa. Rozwiązania informatyczne firmy są obecnie dostępne w 14 krajach europejskich.

Więcej szczegółów na www.webeye.eu